Skip to main content

Cara Merawat Luka Kronik Dengan Cepat

Luka kronik adalah luka yang tidak sembuh dalam waktu yang diharapkan. Ada yang mengatakan bila luka tidak sembuh dalam waktu 3 bulan maka disebut luka kronik.


Hal yang penting adalah pada luka kronik proses penyembuhan melambat atau berhenti dan luka tidak  bertambah kecil atau tidak bertambah dangkal. Meskipun dasar luka tampak merah, lembab dan sihat tetapi bila proses penyembuhan luka tidak mengalami kemajuan maka ia di kategorikan sebagai luka kronik. Penyembuhan luka kronik biasanya berkepanjangan dan tidak lengkap.



3 kategori luka kronik

1.      Luka pesakit Diabetes
2.      Luka di sebabkan tekanan
3.      Luka di pembuluh darah

Kenapa luka kronik lambat sembuh

1.      Kekurangan oksigen kepada salur darah yang terganggu
2.      Infeksi atau Dijangkiti kuman
3.      Factor usia
4.      Factor Diabetik
5.      Merokok

Diantara faktor mengapa luka kekal lembap dan susah kering adalah disebabkan oleh :

1.      Menggunakan penutup luka yang membuat oksigen menjadi terhalang yang juga akan menglambatkanpembentukan sel baru dalam kulit
2.      Kurangnya nutrisi pada sel kulit
3.      Berlaku inflamitasi atau radang pada kulit
4.      Kadar gula dalam darah yang tinggi
5.      Luka sering terkena geseran
6.      Sistem daya tahan badan yang lemah
7.      Stres

Mereka yang mengalami luka kronik haruslah :

1.      Memperoleh rehat yang mencukupi.
2.      Selalu membersihkan luka menggunakan antiseptic dan air yang bersih.
3.      Kurangkan pergerakan atau melakukan aktiviti yang berat.
4.      Gunakan pakaian yang longgar untuk pengudaraan sekiranya luka di bahagian tertutup.

Diantara makanan yang boleh membantu penyembuhan luka adalah

1.      Makanan yang mengandungi vitamin c & Flavanoid.
2.      Makanan yang kaya Vitamin A.
3.      Makanan yang tinggi zinc.
4.      Makanan yang berprotein tinggi.

Selain itu mereka yang mengalami luka kronik juga boleh mengambil supplement tambahan seperti vitamin B-Complex Shaklee, Vita c Shaklee, ESP Shaklee serta Vivix.

Fungsi B-Complex Shaklee





  • Menyekat kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas dengan itu menyembuhkan luka.
  • Menukarkan Gula kepada tenaga, bagi pesakit Diabetes.
  • Asid Folik dan vitamin B12 membntu pembentukan pengeluaran sel darah merah, maka oksigen akan diangkut lebih banyak ke kawasan luka untuk penyembuhan.
  • Mengurangkan tekanan serta kemurungan bagi pesakit.






Fungsi sustained release vitamin c




  • Mengalakkan pertumbuhan dan pembaikan tisu
  • Meninggkatkan system Imune
  • Menggalakkan penyembuhan Luka
  • Mengalakkan pengeluaran kolagen dalam badan
 



Fungsi ESP Shaklee (Protein soya)







  • Cepat menyembuhkan luka
  • Memberi tenaga berpanjangan kepada pesakit
  • Membina tisu baru
  • Menjaga dan melindungi saraf dari kerosakan
  • Sesuai di minum pesakit Diabetis @ kencing manis kerana Glicemix Indeks yang rendah
  • Membekalkan oksigen kepada Darah dan otot






Fungsi Vivix Shaklee






  • Merawat Luka dan mempercepatkan proses penyembuhan
  • Merawat sel seawal dari peringkat DNA
  • Merendahkan paras Gula dalam darah bagi pesakit Diabetes
  • Mengurangkan inflamasi & bengkak pada luka











Marilah kita sama ikhtiar membantu ahli keluarga atau sahabat kita yang mengalami luka kronik dengan menyebarkan maklumat di atas, semoga ianya bermanfaat. Untuk pertanyaan dan pembelian produk Shaklee boleh lah berhubung dengan saya.





Comments

Popular posts from this blog

Penyakit Psoriasis , Punca Dan Cara Mengawal Agar Tidak Menjadi Teruk

Psoriasis dihidapi oleh 2% populasi penduduk dunia. Psoriasis adalah sejenis penyakit kulit yang berpanjangan dan berulang. Psoriasis terjadi kerana gangguan sistem imun badan yang mengakibatkan pertumbuhan pantas sel-sel kulit iaitu 2 hingga 3 hari berbanding 21 hingga 28 hari. Ini menyebabkan sel-sel ini timbul ke atas kulit dengan cepat lalu memperlihatkan tompok-tompok merah dengan sisik-sisik ‘keperak-perakan’ yang tebal dipermukaan kulit. Psoriasis juga boleh melibatkan kulit kepala dan kuku. Saluran darah dibawah kulit membengkak lalu meningkatkan aliran darah menyebakan tompok-tompok merah dan kulit mudah berdarah. Tetapi diantara dua puluh pesakit psoriasis, seorang mungkin mengalami masalah sendi seakan-akan penyakit sengal sendi. Psoriasis yang teruk dan meliputi sebahagian luas kulit mungkin mengakibatkan masalah lain. Psoriasis tidak berjangkit, Punca sebenar penyakit ini, tidak diketahui kemungkinan factor genetic dan persekitaran. (kecederaan dan selaran ma

Tips Menghilangkan Gastrik Menggunakan Bahan Semulajadi Dan Selamat.

Sedar atau tidak, banyak rupanya tips untuk menghilangkan gastrik dengan bahan semulajadi dan selamat. Gastrik adalah keradangan, kerengsaan, atau hakisan pada lapisan perut. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba (akut) atau secara beransur-ansur (kronik). Penggambilan alkohol berlebihan, muntah kronik, tekanan, pengambilan caffeine atau penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau ubat-ubatan anti-radang adalah diantara penyebab gastrik. Ia juga mungkin disebabkan oleh mana-mana yang berikut: Ø Helicobacter pylori (H. pylori): Bakteria yang hidup dalam lapisan lendir perut; jika tidak dirawat, jangkitan ini boleh mengakibatkan ulser, dan lebih teruk, kanser perut. Ø Refluks empedu: Aliran balik empedu ke dalam perut dari saluran hempedu (yang menyambung ke hati dan pundi hempedu) Ø Jangkitan yang disebabkan oleh bakteria dan virus. Jika gastritis tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehilangan darah yang teruk dan boleh meningkatkan risiko kanser pe

Gout Dan Penawarnya Serta Cara Merawat Dengan Semulajadi.

Gout adalah sejenis penyakit sendi yang disebabkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi. Gout disebabkan oleh paras asid urik yang tinggi dalam badan. Asid urik ialah hasil lebihan sel-sel mati yang terdapat pada hati serta asid amino berlebihan akibat pengambilan protein yang tinggi. Gout boleh menyebabkan gejala dan tanda-tanda seperti nodul di bawah kulit yang dipanggil tophi, kemerahan bersama, rasa panas dan bengkak pada badan manusia seperti lutut, buku lali, pergelangan tangan, tangan serta telinga. Asid urik sepatutnya boleh disingkirkan melalui urin dan najis. Gout terjadi apabila asid urik tidak mampu disingirkan lalu akhirnya semakin tinggi dalam badan sehingga membentuk hablur kristal pada bahagian sendi. Apa yang kita khuatiri adalah, jika dibiarkan dan tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehadiran batu atau kristal dalam buah. Jika perkara ini terjadi, ia akan menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau pun ‘Sakit Buah Pinggang’.