Skip to main content

Dehidrasi Dan Penyebab Serta Cara Mengatasi


Dehidrasi adalah keadaan ketika badan kehilangan lebih banyak cairan daripada yang diperolehi, sehingga menyebabkan keseimbangan gula-garam badan terganggu serta badan tidak dapat menjalankan fungsi normalnya. Badan manusia yang sihat sepatutnya mengandungi sebanyak lebih dari 60 peratus air daripada jumlah berat badan keseluruhan. Badan memerlukan air bagi membantu sistem pencernaan, mengeluarkan kotoran dan racun dalam badan, bendalir untuk sendi, pelembap jaringan-jaringan pada telinga dan juga hidung, dan juga mengangkut nutrisi untul sel serta menjadikan kulit kekal sihat dan lembap.
  

Penyebab Dehidrasi

Faktor utama penyebab dehidrasi adalah diarea, keadaan iklim, aktiviti fizikal atau sukan yang ekstrim, serta gaya pemakanan anda. Selain itu dehidrasi juga mungkin disebabkan muntah yang teruk, berpeluh secara berlebihan, serta bersukan ketika cuaca panas terik. Namun begitu ada juga golongan yang amat berisiko besar jika mengalami dehidrasi, mereka adalah ;

ü Warga Emas.
ü Pesakit Diabetes & Buah Pinggang.
ü Atlit yang menjalani latihan yg berintensiti tinggi.
ü Mereka yang melakukan aktiviti yang lama di kawasan yang panas.

Sintom-Sintom Dehidrasi


ü Rasa dahaga.
ü Urin menjadi warna gelap.
ü Kurang kencing. (Tidak buang air kecil selama 8 jam)
ü Bibir serta mulut kekeringan dan pecah.
ü Cepat penat dan mengantuk.
ü Sakit kepala seakan berpusing atau demam.
ü Sembelit.
ü Mudah marah dan tidak sedar.
ü Air mata yang sedikit dan cengkung.
ü Jantung berdenyut pantas.
ü Nafas yang rancak.
ü Kulit tidak tegang.
ü Tekanan darah menurun.
ü Kejang/cramp.

Dehidrasi boleh membawa maut kerana kegagalan fungsi organ-organ badan, serta perlu ditangani segera

Cara Mengelakkan Daripada Dehidrasi


1. Minum air putih secukupnya, sekurangnya 2L sehari. Air putih mengandung beberapa zat penting untuk badan seperti oksigen, magnesium, sulfur, dan klorida. Meminum air berion juga berfungsi memberikan tenaga seperti karbohidrat, lipid serta protein. Minuman berion membantu mengembalikan kesegaran otot.


2. Minuman bertenaga juga dapat mendorong kita lebih banyak minum karena kandungan rasa dan sodium tinggi di dalamnya.



3. Elakkan kafein dan alkohol kerana keduanya menyebabkan badan kehilangan banyak cecair.


4. Jangan ambil minuman berkarbonat kerana gas yang terkandung akan menyebabkan perut kembung dan tidak terasa seperti ingin minum air.




5. Gunakan lah pakaian berwarna terang, menyerap peluh dan tidak terlalu ketat.


6. Berlindunglah ditempat yang teduh dan sejuk, gunakan sunblock lebih kerap untuk melindungi kulit.

7. Jika Anda mengalami semua sintom seperti diatas, hentikan aktiviti dengan segera, berehat dan berlindung di tempat sejuk, minum air yang mencukupi serta dapatkan bantuan.

Atau pun anda boleh mencuba

🌸PERFORMANCE DRINK SHAKLEE 🌸


.
🍀 Meningkatkan Daya Ketahanan Badan.
- Memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat, menggantikan air yang hilang sewaktu latihan fizikal, meningkatkan daya tahan otot dan memanjangkan waktu latihan tanpa mencederakan tubuh.
.
🍀Membekalkan Tenaga Dan Daya Ketahanan Fizikal.
- Ia mengimbangi dan membekalkan elektrolit dalam tubuh dan mengimbangi metabolism air dalam tubuh.
- Ia mengandungi potassium, kalsium, sodium, phosphorus, magnesium dan chloride. Produk ini turut dirumus eksklusif untuk membekalkan tenaga fizikal terutamanya mereka yang menetap dikawasan tropika dan mereka yang aktif dalam kerja harian.
.
🍀 Mencegah Penyahhidratan.
- Mengurangkan kehausan, melembabkan kulit dan kelihatan muda.
.
🍀Mengekalkan Paras Gula.
- Terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula dalam darah yang penting bagi tenaga otot dan mempercepatkan penyembuhan akibat kecederaan otot.
.


11 golongan yang memerlukan Performance Drink untuk kesihatan optimum:

1- Golongan lelaki/wanita berkerja yang sentiasa bergerak aktif serta mudah letih.
2 – Mereka yang berpuasa(untuk sahur & berbuka)
3 - Ahli Sukan dan mereka yang berkerja melibatkan penggunaan fizikal yang banyak.
4 - Golongan dewasa yang sedang kurang sihat, terutamanya demam dan FLU, serta cirit birit dan sebagainya.
5 - Ibu hamil dan ibu menyusu.
6 - Pesakit diabetes dan gout.
7 - Bakal dan para jemaah umrah dan haji.
8 - Kanak-kanak yang sedang demam, cirit birit, HFMD, muntah-muntah atau apa saja kondisi kesihatan yang sedang lemah.
9 - Warga tua yang lemah fizikal dan tiada atau kurang selera makan.
10-Anda yang merasa dahaga yg terlampau.
11- Mereka yang gemar minuman isotonik, bezanya Performance Drink tiada tambahan gula.

Testimoni Pengguna Performance Drink Shaklee













Untuk sebarang konsultasi produk, serta harga yang menarik dan diskaun, boleh berhubung dengan saya di talian seperti berikut. Postage ke seluruh Malaysia dan COD.




Everina www.wasap.my/0148838596
Fb: Everina Nuri
IG: everina_nuri.

Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

Comments

Popular posts from this blog

Penyakit Psoriasis , Punca Dan Cara Mengawal Agar Tidak Menjadi Teruk

Psoriasis dihidapi oleh 2% populasi penduduk dunia. Psoriasis adalah sejenis penyakit kulit yang berpanjangan dan berulang. Psoriasis terjadi kerana gangguan sistem imun badan yang mengakibatkan pertumbuhan pantas sel-sel kulit iaitu 2 hingga 3 hari berbanding 21 hingga 28 hari. Ini menyebabkan sel-sel ini timbul ke atas kulit dengan cepat lalu memperlihatkan tompok-tompok merah dengan sisik-sisik ‘keperak-perakan’ yang tebal dipermukaan kulit. Psoriasis juga boleh melibatkan kulit kepala dan kuku. Saluran darah dibawah kulit membengkak lalu meningkatkan aliran darah menyebakan tompok-tompok merah dan kulit mudah berdarah. Tetapi diantara dua puluh pesakit psoriasis, seorang mungkin mengalami masalah sendi seakan-akan penyakit sengal sendi. Psoriasis yang teruk dan meliputi sebahagian luas kulit mungkin mengakibatkan masalah lain. Psoriasis tidak berjangkit, Punca sebenar penyakit ini, tidak diketahui kemungkinan factor genetic dan persekitaran. (kecederaan dan selaran ma

Tips Menghilangkan Gastrik Menggunakan Bahan Semulajadi Dan Selamat.

Sedar atau tidak, banyak rupanya tips untuk menghilangkan gastrik dengan bahan semulajadi dan selamat. Gastrik adalah keradangan, kerengsaan, atau hakisan pada lapisan perut. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba (akut) atau secara beransur-ansur (kronik). Penggambilan alkohol berlebihan, muntah kronik, tekanan, pengambilan caffeine atau penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau ubat-ubatan anti-radang adalah diantara penyebab gastrik. Ia juga mungkin disebabkan oleh mana-mana yang berikut: Ø Helicobacter pylori (H. pylori): Bakteria yang hidup dalam lapisan lendir perut; jika tidak dirawat, jangkitan ini boleh mengakibatkan ulser, dan lebih teruk, kanser perut. Ø Refluks empedu: Aliran balik empedu ke dalam perut dari saluran hempedu (yang menyambung ke hati dan pundi hempedu) Ø Jangkitan yang disebabkan oleh bakteria dan virus. Jika gastritis tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehilangan darah yang teruk dan boleh meningkatkan risiko kanser pe

Gout Dan Penawarnya Serta Cara Merawat Dengan Semulajadi.

Gout adalah sejenis penyakit sendi yang disebabkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi. Gout disebabkan oleh paras asid urik yang tinggi dalam badan. Asid urik ialah hasil lebihan sel-sel mati yang terdapat pada hati serta asid amino berlebihan akibat pengambilan protein yang tinggi. Gout boleh menyebabkan gejala dan tanda-tanda seperti nodul di bawah kulit yang dipanggil tophi, kemerahan bersama, rasa panas dan bengkak pada badan manusia seperti lutut, buku lali, pergelangan tangan, tangan serta telinga. Asid urik sepatutnya boleh disingkirkan melalui urin dan najis. Gout terjadi apabila asid urik tidak mampu disingirkan lalu akhirnya semakin tinggi dalam badan sehingga membentuk hablur kristal pada bahagian sendi. Apa yang kita khuatiri adalah, jika dibiarkan dan tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehadiran batu atau kristal dalam buah. Jika perkara ini terjadi, ia akan menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau pun ‘Sakit Buah Pinggang’.