Skip to main content

Vitamin : Jenis, Fungsi & Manfaat

Vitamin maksudnya bahan organik yang sangat diperlukan oleh badan dengan jumlah kecil. Ia berperanan dalam pertumbuhan normal, pengawalan kesihatan, dan pencegahan penyakit. Vitamin biasanya disebut sebagai mikronutrien. Ia membantu pertumbuhan proses protein, karbohidrat, dan lemak dalam badan anda.

Sesetengah vitamin pula membantu tubuh menghasilkan sel-sel darah dan hormon. Biasanya, tubuh kita tidak dapat menghasilkan banyak mikronutrien.

Oleh sebab itu, anda perlu mendapatkannya, sama ada daripada makanan atau suplemen(makanan tambahan seperti vitamin) yang lain.

Meskipun kandungan vitamin tidak selengkap pengambilan makanan biasa, tapi bukan bererti suplemen vitamin tidak diambil.

Cuma, anda perlu faham bahawa vitamin bukan pengganti kepada makanan harian anda. Terutama, makanan yang kaya dengan nutrien.



Vitamin ada 2 jenis iaitu

vitamin Larut Air : Vitamin B & C
Vitamin Tidak Larut dalam Air : A, D, E & K.

Secara umum fungsi dan manfaat vitamin sebagai berikut :

Mengatur zat dalam tubuh
Menguatkan gigi dan tulang
Mempercepat pertumbuhan
Memperkuat daya tahan tubuh terhadap penyakit
Mempercepat proses dalam penyembuhan penyakit
Menjaga dan meningkatkan kebugaran tubuh
Memperlambat dalam proses penuaan
Membangun sistem kekebalan tubuh atau sistem imun
Menjaga tubuh tetap segar dan menghilangkan rasa capek
Vitamin juga diperkirakan berfungsi sebagai katalisator dalam reaksi biokimia tubuh

Secara detail, fungsi vitamin terbagi berdasarkan jenis vitamin itu sendiri. Berikut ini adalah fungsi vitamin berdasarkan jenisnya :

Fungsi / manfaat Vitamin A : Berperan dalam Penglihatan, dan merupakan salah satu komponen penyusun pigmen mata. Selain itu fungsi vitamin A juga penting bagi menjaga kesihatan, sistem imune, pertumbuhan dan perkembangan dan sangat baik untuk menjaga kesihatan kulit.

Fungsi / manfaat vitamin B1 (Thiamine) bagi tubuh manusia iaitu mencegah penyakit beri-beri, menjaga kesihatan fungsi saraf dan kesihatan bagi jantung.

Fungsi / manfaat vitamin B2 (Riboflavin) untuk tubuh manusia adalah untuk perkembangan sistem tubuh dan kesihatan kulit.

Fungsi / manfaat Vitamin B3 (Niacinamide) bagi tubuh manusia adalah meningkatkan nafsu makan, meningkatkan sistem saraf, dan sebagai agen penukar kalori kepada energi.

Fungsi / manfaat vitamin B5 antara lain iaitu berperaann dalam reaksi Enzim di dalam tubuh dan reaksi pemecahan nutrisi makanan. Selain itu fungsi lain dari vitamin ini adalah sebagai neurotransmiter antara sistem saraf pusat dan otak serta membantu membina hormon tubuh.

Fungsi / manfaat Vitamin B6 iaitu berperanan dalam metabolisme nutrisi serta membina antibodi sebagai sistem pertahanan tubuh (imun).

Fungsi / manfaat Vitamin B12 (Methylcobalamin) iaitu mencegah penyakit anemia dan menjaga kesihatan sistem saraf.

Fungsi / manfaat Vitamin C (asam Askorbat) untuk tubuh manusia adalah untuk kesihatan gigi dan gusi, pembentuk sel darah merah, menjaga sistem imun tubuh, dan agen antioksidan.

Fungsi / manfaat Vitamin D (Kalsiferol) bagi tubuh manusia adalah untuk pembentukan gigi dan tulang serta membantu penyerapan kalsium.

Fungsi / manfaat vitamin E (Tocopherols) bagi tubuh iaitu antioksidan yang penting dalam pencegahan kanser dan penyakit kardovaskular. Ia memperbaiki peredaran darah, yang mana prlu untuk memperbaiki tisu. Ia memelihara pembekuan darah yang normal, penyembuhan serta mengurangi parut.

Fungsi / manfaat vitamin K (Menaquinones) untuk kesihatan tubuh iaitu mencegah osteoporosis dan diabetes.


SUMBER VITAMIN A

Lobak Merah, bayam, manga dll



SUMBER VITAMIN B1

Nenas, jeruk, anggur, tembikai, asparagus, bayam, terung, paprika dll



SUMBER VITAMIN B2

Daging, almond, sayuran hijau, susu, cendawan, keju, ikan, telur dll



SUMBER VITAMIN B3

Ikan, Ayam, Daging, Kacang, Avokado, Hati, Brokoli dll



SUMBER VITAMIN B5

Ayam, keju, telur, ikan dll



SUMBER VITAMIN B6

Pisang, Avokado, Tomato, Melon, Tembikai, Bayam, Kentang, Sawi, Brokoli, Asparagus, Lobak dll




SUMBER VITAMIN B12

Remis, Tiram, Kerang, Ikan Salmon, Daging rusa, Telur, Keju, Susu, Yougart, Udang dll



SUMBER VITAMIN C

Strawberry, Oren, Apple, Tomato, Lobak merah, betil dll



SUMBER VITAMIN D

Tuna, Makerel, Minyak Ikan, Sardin, Susu, cendawan dll



SUMBER VITAMIN E

Brokoli, Almond, Betik, Aprikot, Gandum, Susu dll



SUMBER VITAMIN K

Taugey, Bunga Kobis, Lobak Merah, Brokoli, Asparagus dll



Tetapi walaupun kita telah mengambil banyak diantara makanan di atas, badan kita masih lagi memerlukan sokongan vitamin ataupun supplement tambahan untuk menjamin keperluan nutrisi yang mencukupi, maka kita sebagi pengguna haruslah bijak mengkonsumi vitamin yang ada di pasaran agar segala nutrisi yang badan kita perlukan mencukupi.

Sebelum kita mengambil vitamin atau supplement tambahan adalah penting bagi kita mengetahui mengenai asas produk yang kita ambil. Saya amat mempercayai Shaklee, kerana ianya selamat, semulajadi dan 100% berkesan, dan ianya telah mencapai usia 103 tahun di pasaran antarabangsa. elbagai journal telah dihasilkan, testimoni serta kajian demi kajian sebelum sesuatu produk itu menembusi pasaran. Jangan beli sesuatu vitamin yang kita belum tahu kesahihannya, dari mana asal usul, selidik terlebih dahulu. Apa yang kita makan sekarang akan mempengaruhi kesihatan kita kelak.





Comments

Popular posts from this blog

Penyakit Psoriasis , Punca Dan Cara Mengawal Agar Tidak Menjadi Teruk

Psoriasis dihidapi oleh 2% populasi penduduk dunia. Psoriasis adalah sejenis penyakit kulit yang berpanjangan dan berulang. Psoriasis terjadi kerana gangguan sistem imun badan yang mengakibatkan pertumbuhan pantas sel-sel kulit iaitu 2 hingga 3 hari berbanding 21 hingga 28 hari. Ini menyebabkan sel-sel ini timbul ke atas kulit dengan cepat lalu memperlihatkan tompok-tompok merah dengan sisik-sisik ‘keperak-perakan’ yang tebal dipermukaan kulit. Psoriasis juga boleh melibatkan kulit kepala dan kuku. Saluran darah dibawah kulit membengkak lalu meningkatkan aliran darah menyebakan tompok-tompok merah dan kulit mudah berdarah. Tetapi diantara dua puluh pesakit psoriasis, seorang mungkin mengalami masalah sendi seakan-akan penyakit sengal sendi. Psoriasis yang teruk dan meliputi sebahagian luas kulit mungkin mengakibatkan masalah lain. Psoriasis tidak berjangkit, Punca sebenar penyakit ini, tidak diketahui kemungkinan factor genetic dan persekitaran. (kecederaan dan selaran ma

Tips Menghilangkan Gastrik Menggunakan Bahan Semulajadi Dan Selamat.

Sedar atau tidak, banyak rupanya tips untuk menghilangkan gastrik dengan bahan semulajadi dan selamat. Gastrik adalah keradangan, kerengsaan, atau hakisan pada lapisan perut. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba (akut) atau secara beransur-ansur (kronik). Penggambilan alkohol berlebihan, muntah kronik, tekanan, pengambilan caffeine atau penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau ubat-ubatan anti-radang adalah diantara penyebab gastrik. Ia juga mungkin disebabkan oleh mana-mana yang berikut: Ø Helicobacter pylori (H. pylori): Bakteria yang hidup dalam lapisan lendir perut; jika tidak dirawat, jangkitan ini boleh mengakibatkan ulser, dan lebih teruk, kanser perut. Ø Refluks empedu: Aliran balik empedu ke dalam perut dari saluran hempedu (yang menyambung ke hati dan pundi hempedu) Ø Jangkitan yang disebabkan oleh bakteria dan virus. Jika gastritis tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehilangan darah yang teruk dan boleh meningkatkan risiko kanser pe

Gout Dan Penawarnya Serta Cara Merawat Dengan Semulajadi.

Gout adalah sejenis penyakit sendi yang disebabkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi. Gout disebabkan oleh paras asid urik yang tinggi dalam badan. Asid urik ialah hasil lebihan sel-sel mati yang terdapat pada hati serta asid amino berlebihan akibat pengambilan protein yang tinggi. Gout boleh menyebabkan gejala dan tanda-tanda seperti nodul di bawah kulit yang dipanggil tophi, kemerahan bersama, rasa panas dan bengkak pada badan manusia seperti lutut, buku lali, pergelangan tangan, tangan serta telinga. Asid urik sepatutnya boleh disingkirkan melalui urin dan najis. Gout terjadi apabila asid urik tidak mampu disingirkan lalu akhirnya semakin tinggi dalam badan sehingga membentuk hablur kristal pada bahagian sendi. Apa yang kita khuatiri adalah, jika dibiarkan dan tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehadiran batu atau kristal dalam buah. Jika perkara ini terjadi, ia akan menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau pun ‘Sakit Buah Pinggang’.