Skip to main content

Gout Dan Penawarnya Serta Cara Merawat Dengan Semulajadi.



Gout adalah sejenis penyakit sendi yang disebabkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi. Gout disebabkan oleh paras asid urik yang tinggi dalam badan. Asid urik ialah hasil lebihan sel-sel mati yang terdapat pada hati serta asid amino berlebihan akibat pengambilan protein yang tinggi. Gout boleh menyebabkan gejala dan tanda-tanda seperti nodul di bawah kulit yang dipanggil tophi, kemerahan bersama, rasa panas dan bengkak pada badan manusia seperti lutut, buku lali, pergelangan tangan, tangan serta telinga.



Asid urik sepatutnya boleh disingkirkan melalui urin dan najis. Gout terjadi apabila asid urik tidak mampu disingirkan lalu akhirnya semakin tinggi dalam badan sehingga membentuk hablur kristal pada bahagian sendi. Apa yang kita khuatiri adalah, jika dibiarkan dan tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehadiran batu atau kristal dalam buah. Jika perkara ini terjadi, ia akan menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau pun ‘Sakit Buah Pinggang’.

Kategori mereka yang cenderung mendapat ‘Gout’

- Ahli keluarga yang ada sejarah gout .
- Tidak menjaga gaya pemakanan, mengambil alcohol dan minuman bergas.
- Wanita putus haid (Menapause).
- Berat badan berlebihan, diabetes dan hyperlipidemia(makanan tinggi lemak).
- Stress atau tekanan.
- Sendi yang Trauma.
- Mereka yang ada batu karang, masalah buang pinggang.

Cara Merawat Gout Dengan Semulajadi 

1. Halia


Halia mempunyai sifat antiradang yang boleh mengurangkan sakit dan keradangan. Tambahkan 2-4 keping halia ke dalam menu harian anda.

2. Cuka Epal Cider


Jika anda tidak suka akan baunya dan rasanya, anda boleh letakkan 3-4 titik madu ke dalam air atau titiskan beberapa titik cuka epal ke dalam semangkuk besar air panas, tambahkan sedikit garam dan bersihkan kawasan yang terkena gout menggunakan air tersebut.

3. Soda Penaik


Ia membantu dalam menurunkan jumlah asid urik dalam badan anda dan menyingkirkan kesan-kesan gout. Campurkan sesudu the soda penaik Bersama 200ml air panas, minum 4 kali sehari, amalkan selama 1-2 minggu, jangan melebihi 4 gelas sehari. Bagaimanapun alternative ini tidak sesusai digunakan pesakit darah tinggi.

4. Jus Lemon

Minum 1-2 gelas jus lemon setiap hari atau campurkan 1 sudu teh jus lemon bersama dengan 1 sudu teh soda penaik.

5. Ceri



Buah ini kaya dengan antioksida. Dapat kan Jus Ceri di pasaran. Minum jus ceri Bersama campuran jus lemon atau makan 15-20 biji ceri.

6. Nenas


Nenas mengandungi bromelain yang merupakan enzim biasa bagi nanas dan boleh merawat keradangan serta bersifat antikanser. Makan sebiji nanas sehari untuk mengurangkan sakit akibat gout atau minum segelas jus setiap pagi selepas sarapan.

7. Timun


Timun boleh dijadikan snek harian snek, dan hirisan timun boleh diletakkan pada permukan kulit yang terkena gout.

8. Saderi

Ia mengandungi banyak bahan antioksida. Tambah saderi ke dalam makanan anda untuk membaiki sistem imunisasi, boleh juga dijadikan jus dengan campuran lemon dan timun.

9. Epal

Asid malik dalam epal membantu meneutralkan asid urik dalam darah dan menghalang keradangan dan sakit . Makan 1-2 biji apple sehari atau boleh blend bersama, saderi, lemon dan timun untuk diminum.

Elakkan memakan makanan pencetus Gout seperti berikut:


- Makanan laut; ikan, kerang, sardin dan ikan bilis
- Sayur-sayuran seperti asparagus, bunga kobis dan bayam
- Organ dalaman haiwan seperti paru, hati dan jantung
- Yis (roti putih, roti manis)
- Daging merah
- Cendawan

Produk Shaklee Yang Merawat Gout



VIVIX 

Melindungi DNA, memperbaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalam genetik, menggalakkan pembentukan mitochindra didalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel. Serta tinggi antioksida dana gen detoxsifikasi yang sangat baik.




OMEGA GUARD 

Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui didalam ikan laut dalam. Kedua-dua asid ini dipercayai mampu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit.


ALFAFA 

Menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Pengambilan alfafa memerlukan pesakit mengambil air yg banyak utk tujuan detoxsifikasi.


PERFORMANCE DRINK 

Memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak berlaku dehydration. Air yang mencukupi penting untuk proses menyingkirkan Asid Urik.

TESTIMONI SET GOUT SHAKLEE














Pilihlah supplemen yang semulajadi seperti Shaklee yang telah diuji keberkesanan nya, dan pasti selamat untuk menghilangkan Gout anda dari bergantung kepada ubat-ubatan yang mengandungi dadah yang boleh menyebabkan kesan jangka panjang yang memudaratkan badan kita. Shaklee diiktiraf oleh KKM dan Halal.

Untuk sebarang konsultasi produk, serta harga yang menarik dan diskaun, boleh berhubung dengan saya di talian seperti berikut. Postage ke seluruh Malaysia dan COD.

Everina www.wasap.my/0148838596
Fb: Everina Nuri

IG: everina_nuri.

Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Penyakit Psoriasis , Punca Dan Cara Mengawal Agar Tidak Menjadi Teruk

Psoriasis dihidapi oleh 2% populasi penduduk dunia. Psoriasis adalah sejenis penyakit kulit yang berpanjangan dan berulang. Psoriasis terjadi kerana gangguan sistem imun badan yang mengakibatkan pertumbuhan pantas sel-sel kulit iaitu 2 hingga 3 hari berbanding 21 hingga 28 hari. Ini menyebabkan sel-sel ini timbul ke atas kulit dengan cepat lalu memperlihatkan tompok-tompok merah dengan sisik-sisik ‘keperak-perakan’ yang tebal dipermukaan kulit. Psoriasis juga boleh melibatkan kulit kepala dan kuku. Saluran darah dibawah kulit membengkak lalu meningkatkan aliran darah menyebakan tompok-tompok merah dan kulit mudah berdarah. Tetapi diantara dua puluh pesakit psoriasis, seorang mungkin mengalami masalah sendi seakan-akan penyakit sengal sendi. Psoriasis yang teruk dan meliputi sebahagian luas kulit mungkin mengakibatkan masalah lain. Psoriasis tidak berjangkit, Punca sebenar penyakit ini, tidak diketahui kemungkinan factor genetic dan persekitaran. (kecederaan dan selaran ma

Tips Menghilangkan Gastrik Menggunakan Bahan Semulajadi Dan Selamat.

Sedar atau tidak, banyak rupanya tips untuk menghilangkan gastrik dengan bahan semulajadi dan selamat. Gastrik adalah keradangan, kerengsaan, atau hakisan pada lapisan perut. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba (akut) atau secara beransur-ansur (kronik). Penggambilan alkohol berlebihan, muntah kronik, tekanan, pengambilan caffeine atau penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau ubat-ubatan anti-radang adalah diantara penyebab gastrik. Ia juga mungkin disebabkan oleh mana-mana yang berikut: Ø Helicobacter pylori (H. pylori): Bakteria yang hidup dalam lapisan lendir perut; jika tidak dirawat, jangkitan ini boleh mengakibatkan ulser, dan lebih teruk, kanser perut. Ø Refluks empedu: Aliran balik empedu ke dalam perut dari saluran hempedu (yang menyambung ke hati dan pundi hempedu) Ø Jangkitan yang disebabkan oleh bakteria dan virus. Jika gastritis tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehilangan darah yang teruk dan boleh meningkatkan risiko kanser pe