Skip to main content

Petua Hilangkan Sembelit Dan Cara Merawat Sembelit Secara Berkesan

Sembelit terjadi akibat pergerakan usus yang jarang berlaku atau laluan najis sukar yang berterusan selama beberapa hari atau lebih lama. Umumnya ia digambarkan kepada orang yang membuang air besar kurang dari 3 kali seminggu. Sembelit kronik juga boleh menyebabkan kanser. Ramai yang mengambil langkah mudah dengan memakan julap, penggunaan julap yang berterusan dalam jangka masa lama lebih banyak keburukannya seperti ketidakseimbangan elektrolit dalam badan, dehidrasi, jangkitan usus, kerosakan buah pinggang dan hati.


Membuang air besar cara terbaik untuk mengeluarkan toksin, benda kotor dan hormon yang rosak dalam badan. Sembelit mengakibatkan masalah seperti kurang oksigen dalam darah akibat terlalu banyak toksin, mulut dan badan berbau, insomnia, mual dan gatal-gatal badan.

Antara sebab terjadinya sembelit adalah:


1. Berlenggah Untuk Membuang Air Besar

Sering menahan untuk ke tandas atas sebab bekerja, tandas kotor atau sebagainya

2. Najis Keras

Najis keras mengakibatkan sakit saat meneran lalu menyebabkan pendarahan pada usus atau rektum.

3. Angin Dalam Badan

Boleh cuba berurut dengan yang pakar untuk membetulkan struktur, kerana angina juga menyebab kembung perut.

5. Kurang Fiber Dan Bendalir Badan

Minum banyak air kosong dan lebihkan memakan sayur yang tinggi serat.

6. Stress

Stress dan makan makanan yang tidak sihat juga boleh menyumbang kepada sembelit.

7. Trauma Selepas Bersalin

Rasa takut untuk meneran selepas bersalin.

8. Kurang Zat Besi

Badan kekurangan tenaga untuk meneran .

9. Faktor Usia

Akibat daripada fungsi organ yang kurang efisyen, kurang bersenam, atau kurang pergerakan badan warga emas lebih kerap diserang sembelit.

Cara Merawat Sembelit Secara Berkesan

1. Fiber Atau Serat


Serat banyak didapati dalam sayuran dan tumbuh-tumbuhan, perbanyakkan menu sayuran dan buah dalam diet harian.

2. Perbanyakkan Pengambilan Air Putih

Minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air setiap hari.

3. Mengambil Herba Atau Rempah


Tambahkan hidangan seperti halia, kunyit, cili merah, ketumbar dan jintan manis di dalam masakan. Di antara khasiat herba dan rempah-ratus ini adalah memudahkan penghadaman dan membuang toksin yang berkumpul pada hati, buah pinggang, perut dan limpa.

4. Apple Cider Atau Cuka Epal


Pengambilan sesudu cuka epal setiap pagi boleh meningkatkan penghasilan asid dalam perut secara tak langsung membantu penghadaman dan perkumuhan

5. Mengambil Makanan Yang Mengandungi lemak Sihat


Makan lemak yang sihat seperti minyak zaitun, minyak macadamia, avocado, ikan sardin, ikan kembung, ikan kurau, butter dan kekacang

6. Jangan Ambil Protein Berlebihan

Ambil satu gengam hidangan protein ntuk setiap hidangan, jangan lebih.

7. Melakukan Senaman Pernafasan


Cara bernafas yang sekata membantu menghilangkan stress dan melonggarkan saraf yang tersumbat.

8. Memperbanyakkan Pergerakan Fizikal

Senaman meningkatkan metabolism serta simulasi kontraksi usus dan melawaskan perkumuhan. Lakukan senaman mencangkung kerana ia memberi tekanan pada perut dan usus dan boleh mengesa untuk membuang air besar.

9. Kurangkan Pengambilan Gula


Gula dan menyebabkan dispepsia (ketidakhadaman), serta gula menyebabkan kehilangan keanjalan tisu dan fungsi.

Selain itu anda juga boleh merawat sembelit secara berkesan dengan supplement Shaklee yang berada lebih 50 tahun dipasaran, ianya berasaskan tumbuhan semulajadi, selaras dengan motto nya 100% selamat, berkesan dan semulajadi. 

1.     Ostematrix Shaklee



-Kalsium dan magnesium yang merangsang pergerakan peristalsis pada dinding usus, menguatkan saraf dan otot dinding usus supaya lebih sensitif dan peka kepada signal 'membuang' daripada otak

2.     Herblax Shaklee


- Merawat masalah sembelit dan melawaskan najis.
- Merangsang usus untuk lebih cepat memproses perkumuhan dan pembersihan najis secara lembut daripada terus tersimpan lama di dalam perut yang boleh menyebabkan toksin.
- Mengurangkan ketegangan perut.

3. Alfalfa Shaklee


-Mengandungi banyak serat.
-Bertindak sebagai agen Detox.
-Membantu dalam masalah penghadaman

4. Lecithin Shaklee


-Bertindak sebagai pelembut najis.
-Melembapkan usus.
-Meleraikan toksin dalam usus.
-Meringankan sembelit.

Testimoni Sembelit Menggunakan Produk Shaklee








Pilihlah supplemen yang semulajadi seperti Shaklee yang telah diuji keberkesanan nya, dan pasti selamat untuk menghilangkan semblit anda dari bergantung kepada ubat-ubatan yang mengandungi dadah yang boleh menyebabkan kesan jangka panjang yang memudaratkan badan kita. Shaklee diiktiraf oleh KKM dan Halal.

Untuk sebarang konsultasi produk, serta harga yang menarik dan diskaun, boleh berhubung dengan saya di talian seperti berikut. Postage ke seluruh Malaysia dan COD.

Everina www.wasap.my/0148838596

Fb: Everina Nuri

IG: everina_nuri.


Comments

Popular posts from this blog

Penyakit Psoriasis , Punca Dan Cara Mengawal Agar Tidak Menjadi Teruk

Psoriasis dihidapi oleh 2% populasi penduduk dunia. Psoriasis adalah sejenis penyakit kulit yang berpanjangan dan berulang. Psoriasis terjadi kerana gangguan sistem imun badan yang mengakibatkan pertumbuhan pantas sel-sel kulit iaitu 2 hingga 3 hari berbanding 21 hingga 28 hari. Ini menyebabkan sel-sel ini timbul ke atas kulit dengan cepat lalu memperlihatkan tompok-tompok merah dengan sisik-sisik ‘keperak-perakan’ yang tebal dipermukaan kulit. Psoriasis juga boleh melibatkan kulit kepala dan kuku. Saluran darah dibawah kulit membengkak lalu meningkatkan aliran darah menyebakan tompok-tompok merah dan kulit mudah berdarah. Tetapi diantara dua puluh pesakit psoriasis, seorang mungkin mengalami masalah sendi seakan-akan penyakit sengal sendi. Psoriasis yang teruk dan meliputi sebahagian luas kulit mungkin mengakibatkan masalah lain. Psoriasis tidak berjangkit, Punca sebenar penyakit ini, tidak diketahui kemungkinan factor genetic dan persekitaran. (kecederaan dan selaran ma

Tips Menghilangkan Gastrik Menggunakan Bahan Semulajadi Dan Selamat.

Sedar atau tidak, banyak rupanya tips untuk menghilangkan gastrik dengan bahan semulajadi dan selamat. Gastrik adalah keradangan, kerengsaan, atau hakisan pada lapisan perut. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba (akut) atau secara beransur-ansur (kronik). Penggambilan alkohol berlebihan, muntah kronik, tekanan, pengambilan caffeine atau penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau ubat-ubatan anti-radang adalah diantara penyebab gastrik. Ia juga mungkin disebabkan oleh mana-mana yang berikut: Ø Helicobacter pylori (H. pylori): Bakteria yang hidup dalam lapisan lendir perut; jika tidak dirawat, jangkitan ini boleh mengakibatkan ulser, dan lebih teruk, kanser perut. Ø Refluks empedu: Aliran balik empedu ke dalam perut dari saluran hempedu (yang menyambung ke hati dan pundi hempedu) Ø Jangkitan yang disebabkan oleh bakteria dan virus. Jika gastritis tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehilangan darah yang teruk dan boleh meningkatkan risiko kanser pe

Gout Dan Penawarnya Serta Cara Merawat Dengan Semulajadi.

Gout adalah sejenis penyakit sendi yang disebabkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi. Gout disebabkan oleh paras asid urik yang tinggi dalam badan. Asid urik ialah hasil lebihan sel-sel mati yang terdapat pada hati serta asid amino berlebihan akibat pengambilan protein yang tinggi. Gout boleh menyebabkan gejala dan tanda-tanda seperti nodul di bawah kulit yang dipanggil tophi, kemerahan bersama, rasa panas dan bengkak pada badan manusia seperti lutut, buku lali, pergelangan tangan, tangan serta telinga. Asid urik sepatutnya boleh disingkirkan melalui urin dan najis. Gout terjadi apabila asid urik tidak mampu disingirkan lalu akhirnya semakin tinggi dalam badan sehingga membentuk hablur kristal pada bahagian sendi. Apa yang kita khuatiri adalah, jika dibiarkan dan tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehadiran batu atau kristal dalam buah. Jika perkara ini terjadi, ia akan menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau pun ‘Sakit Buah Pinggang’.