Skip to main content

Punca Migrain Dan Cara Mengatasi Migrain Secara Semulajadi Dan Berkesan


Migraine boleh diatasi secara semulajadi dan berkesan tanpa ubat ianya menyebabkan kesakitan berdenyut yang teruk atau sensasi yang berdenyut, biasanya hanya pada sebelah kepala, sakit berdenyut yang amat kuat serta bertambah kuat jika melakukan aktiviti fizikal. Juga disertai dengan rasa loya, muntah, dan sensitiviti yang melampau kepada cahaya dan bunyi. Serangan migrain boleh menyebabkan kesakitan yang ketara selama berjam-jam hingga hari dan boleh jadi sangat parah sehingga rasa sakit itu melumpuhkan.



Gejala amaran yang dikenali sebagai aura mungkin berlaku sebelum atau dengan sakit kepala. Ini boleh termasuk kilat cahaya, bintik-bintik buta, atau kesemutan di satu sisi muka atau di lengan atau kaki anda. Kaum wanita lebih mudah mendapat migraine serta ianya dipengaruhi oleh faktor genetik mahupun keturunan. Ianya dipercayai disebabkan oleh masalah pembuluh darah di otak, iaitu salur darah yang mengecil terdahulu seterusnya diikuti dengan saluran darah yang tiba-tiba membesar. Pada ketika ini, tekanan darah di kawasan itu menjadi rendah dan darah kurang ke bahagian tersebut lalu ia menyebabkan sakit kepala. Ianya boleh berlarutan sehingga 3 hari, pesakit cenderung merasa loya dan muntah-muntah, serta sensitif terhadap cahaya dan bunyi yang kuat.

Punca serangan migrain:

→Perubahan hormon(sebagai contoh ketika datang haid)
→Tekanan(kerja/rumah tangga/belajar/keewangan)
→Kekurangan rehat/tidur
→Merokok
→Alkohol
→Bauan yang kuat(pewangi atau busuk)
→Makan yang tidak menentu, dan diantara makanan yang boleh menyumbang kepada penyebab Migrain adalah makanan yang mengandungi caffeine, →Monosodium Glutamate (MSG), Pemanis Tiruan (Aspartame), Tyramine serta →Buah-buahan citrus

Diantara Cara Mengatasi Migrain Secara Semulajadi Dan Berkesan


1. Terapi Limau kasturi


Belah limau kasturi dan perahkan airnya di kepala sambil itu ramaslah rambut serta bahagian kepala yang sakit. Rendamkan kulit limau di dalam pencedok yang berisi air, kemudian jirus atas kepala serta badan.

2. Urutan Minyak Panas

Sapu mengikut keperluan dan lakukan urutan ringan di bahagian kepala, tengkuk dan di belakang telinga kombinasi urutan dan minyak panas amat melegakan.

3. Ice Pack atau atau Kain Basah.


Gunakan ice pack, letakkan di kepala seketika, ia akan mengurangkan mampu kesakitan. Anda juga boleh meletakkan kain basah yang sejuk di atas dahi anda sambil baring. Ia mengecutkan saluran darah dan mengurangkan pengaliran darah ke kepala supaya tidak terlalu tertekan.

4. Jauhi MSG


Ia berasal dari asid amino, dipanggil asid glutamik, serta wujud secara semula jadi dalam pelbagai jenis makanan. Ramai yang mengadu migraine dan sakit kepala mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa ia merangsang neuron. Kurangkan pengambilan MSG.

5. Tenangkan Diri

Apabila migrain menyerang, cuba bertenang dan berehat, baring di dalam bilik yang kurang cahaya atau gelap serta terhindar dari bunyi bising, ianya amat melegakan.

6. Epal dan Cuka Epal (Apple Cider Vinegar)


Dipercayai, bau epal hijau dapat mengurangkan sakit kepala serta boleh mengembalikan keseimbangan asid dan alkali dalam badan. Bila rasa sakit kepala, makan sepotong epal yang ditaburkan garam dan minum air masak. Boleh juga rendamkan tuala di dalam air suam yang dicampur dengan 3-4 sudu cuka epal dalam air suam, perah dan letakkan tuala di kepala.

7. Minum air Elektrolit

Meminum 100 Plus dan Revive boleh mengembalikan bendalir dan tenaga dalam badan, dan merupakan salah satu cara untuk hilangkan sakit kepala, tetapi berwaspada kerana kandungan gula yang tinggi di dalam air tersebut. Jangan jadikan tabiat harian. Selain itu and perlu meminum air yang mencukupi iaitu 1Liter bersamaan 25KG berat kita, jadi kalau berat 60KG=2Liter lebih. Air juga dapat membantu bahagian dalaman anda agar berfungsi dengan baik dan menggantikan sel-sel yang rosak dalam badan.

9. Rendam Kaki Alam Bekas Air Panas



Apabila kita merendamkan kaki di dalam bekas air panas. Ianya menarik pengaliran darah ke bahagian bawah badan sekaligus mengurangkan tekanan ke bahagian kepala.


10. Rawatan Akupuntur

Bagi yang tidak takutkan jarum. Boleh cuba tips ini, jarum kecil yang dimasukkan di bawah permukaan kulit dapat menyelaraskan kembali aliran tenaga atau qi di dalam badan. Ia mencegah sakit kepala daripada berlaku dan merupakan rawatan yang mempunyai kesan sampingan yang sedikit.


Selain itu anda juga boleh merawat gastrik dengan supplement Shaklee yang berada lebih 50 tahun dipasaran, ianya berasaskan tumbuhan semulajadi, selaras dengan motto nya 100% selamat, berkesan dan semulajadi. 

1.     Performance Drink Shaklee




Bebas gas atau tidak berkarbonat.
Kurang kandungan gula (less sugar).
Performance Drink mempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepat kadar penyerapan cecair (elektrolit) dalam tubuh sekaligus anda akan mengatasi masalah dahaga

2.     Bcompleks Shaklee dan Ostematrix Shaklee



Ostematrix .
.
Terdiri dari KALSIUM , MAGNESIUM dan VITAMIN D.
.
KALSIUM yang dapat meringankan STRESS , memperbaiki jantung berdebar,memperbaiki DEPRESI , MOOD SWING dan SAKIT KEPALA.
.
MAGNESIUM dapat membantu sistem saraf, pengecutan otot dan saraf , menstabilkan denyutan tidak sekata , meringankan SAKIT KEPALA yang sering di hadapi oleh penghidap Migrain.
.
VITAMIN D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh , dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing. .
.
💓B complex .
.
mengandungi VITAMIN B2 dan B6 yang terbukti dapat mengurangkan KESAKITAN akibat migrain . Juga pengambilan vitamin ini dapat mengurangkan stress , strok dan depressi. .
.
Testimony Set Migrain Shaklee







Pilihlah supplemen yang semulajadi seperti Shaklee yang telah diuji keberkesanan nya, dan pasti selamat untuk atasi penyakit anda dari bergantung kepada ubat-ubatan yang mengandungi dadah yang boleh menyebabkan kesan jangka panjang yang memudaratkan badan kita. Diiktiraf oleh KKM dan Halal.

Untuk sebarang konsultasi produk, serta harga yang menarik boleh berhubung dengan saya di talian seperti berikut. Postage ke seluruh malaysia dan COD.


Everina www.wasap.my/0148838596

Fb: Everina Nuri

IG: everina_nuri.


Comments

Popular posts from this blog

Penyakit Psoriasis , Punca Dan Cara Mengawal Agar Tidak Menjadi Teruk

Psoriasis dihidapi oleh 2% populasi penduduk dunia. Psoriasis adalah sejenis penyakit kulit yang berpanjangan dan berulang. Psoriasis terjadi kerana gangguan sistem imun badan yang mengakibatkan pertumbuhan pantas sel-sel kulit iaitu 2 hingga 3 hari berbanding 21 hingga 28 hari. Ini menyebabkan sel-sel ini timbul ke atas kulit dengan cepat lalu memperlihatkan tompok-tompok merah dengan sisik-sisik ‘keperak-perakan’ yang tebal dipermukaan kulit. Psoriasis juga boleh melibatkan kulit kepala dan kuku. Saluran darah dibawah kulit membengkak lalu meningkatkan aliran darah menyebakan tompok-tompok merah dan kulit mudah berdarah. Tetapi diantara dua puluh pesakit psoriasis, seorang mungkin mengalami masalah sendi seakan-akan penyakit sengal sendi. Psoriasis yang teruk dan meliputi sebahagian luas kulit mungkin mengakibatkan masalah lain. Psoriasis tidak berjangkit, Punca sebenar penyakit ini, tidak diketahui kemungkinan factor genetic dan persekitaran. (kecederaan dan selaran ma

Tips Menghilangkan Gastrik Menggunakan Bahan Semulajadi Dan Selamat.

Sedar atau tidak, banyak rupanya tips untuk menghilangkan gastrik dengan bahan semulajadi dan selamat. Gastrik adalah keradangan, kerengsaan, atau hakisan pada lapisan perut. Ia boleh berlaku secara tiba-tiba (akut) atau secara beransur-ansur (kronik). Penggambilan alkohol berlebihan, muntah kronik, tekanan, pengambilan caffeine atau penggunaan ubat-ubatan tertentu seperti aspirin atau ubat-ubatan anti-radang adalah diantara penyebab gastrik. Ia juga mungkin disebabkan oleh mana-mana yang berikut: Ø Helicobacter pylori (H. pylori): Bakteria yang hidup dalam lapisan lendir perut; jika tidak dirawat, jangkitan ini boleh mengakibatkan ulser, dan lebih teruk, kanser perut. Ø Refluks empedu: Aliran balik empedu ke dalam perut dari saluran hempedu (yang menyambung ke hati dan pundi hempedu) Ø Jangkitan yang disebabkan oleh bakteria dan virus. Jika gastritis tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehilangan darah yang teruk dan boleh meningkatkan risiko kanser pe

Gout Dan Penawarnya Serta Cara Merawat Dengan Semulajadi.

Gout adalah sejenis penyakit sendi yang disebabkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi. Gout disebabkan oleh paras asid urik yang tinggi dalam badan. Asid urik ialah hasil lebihan sel-sel mati yang terdapat pada hati serta asid amino berlebihan akibat pengambilan protein yang tinggi. Gout boleh menyebabkan gejala dan tanda-tanda seperti nodul di bawah kulit yang dipanggil tophi, kemerahan bersama, rasa panas dan bengkak pada badan manusia seperti lutut, buku lali, pergelangan tangan, tangan serta telinga. Asid urik sepatutnya boleh disingkirkan melalui urin dan najis. Gout terjadi apabila asid urik tidak mampu disingirkan lalu akhirnya semakin tinggi dalam badan sehingga membentuk hablur kristal pada bahagian sendi. Apa yang kita khuatiri adalah, jika dibiarkan dan tidak dirawat, ia boleh mengakibatkan kehadiran batu atau kristal dalam buah. Jika perkara ini terjadi, ia akan menyebabkan kegagalan fungsi buah pinggang atau pun ‘Sakit Buah Pinggang’.